PADOCHOV

aneb "Padochov na drátě" jak říká Pavel Horynek

Co čas dal a vzal č.22

Při pohledu na dnešní snímky si zavzpomínáme na lanovou dráhu - lanovku ze Zbýšova do Oslavan.

Po dvouročním vyjednávání byla zahájena stavba lanovky v r. 1972. Stavbou byl pověřen podnik Výstavba kamenouhelných dolů (VKD) Kladno. Stavba trvala necelé dva roky. 1. srpna 1974 začaly první zkoušky. Začalo se zkoušet s prázdnou lanovkou, později se přidal jeden vůz, později polovina následovně všechny prázdné vozy. Pak se začalo s nakládáním vozů uhlím opět od jednoho vozíku až po plné zatížení.

2. prosince 1974 byl zahájen zkušební provoz na dobu jednoho měsíce. Během této doby byly zjištěny některé závady, které se odstraňovaly až do 22. 3. 1975. Po tomto datu začal garanční provoz na 12 měsíců. Během této doby se vyskytlo asi 30 závad. Po kolaudaci byla uvedena lanovka do trvalého provozu od 1. 1. 1976. Výkon lanové dráhy byl 160t/hod., délka lanovky byla 4 697,18 m. Rychlost dráhy 3,15 m/sec, vzdálenost vozů 75,6 m, váha prázdného vozu 560 kg, plného vozu 1 630 kg. Mezi nakládací a vykládací stanicí bylo 31 podpěr o výškách 9,65 až 32,15 m nad terénem (nejvyšší pod Sokolovnou v Padochově). Výška lana (viz foto) v těchto místech nad silnicí byla 43,38 m. Pod lanovou dráhou, kde bylo nebezpečí úrazu v případě pádu vozíku, byly nataženy dvě ochranné sítě ukotvené do betonových bloků. Celkové náklady na lanovku byly 22 981 000,- Kč.

 

Jak všichni víme lanovka sloužila k zásobování uhlí do oslavanské elektrárny. Sloužila i přes některé poruchy dobře, čehož jsou dokladem tisíce tun přepravovaného uhlí. Poslední slavnostně vyzdobený vůz, s nápisem „Poslední vůz z RUD lanovkou na elektrárnu Oslavany“ dojel z dolu Jindřich II. dne 20. 12. 1991. Tím skončila dodávka z místních dolů od r. 1913. Elektrárna ukončila svou činnost ke dni 31. 5. 1993. Poslední vůz z dolu Jindřich II. vyjel 28. 12. 1991. Těžba černého uhlí v rosicko-oslavanském revíru skončila po 232 letech. Likvidace lanovky byla započata v r. 1992 a i přes nátlak města Oslavan není dodnes ukončena o čemž svědčí 5 betonových pilířů v obci Padochov a jeho okolí.
Pokud někdo ze čtenářů se chce dozvědět více o této lanovce a vůbec o elektrárně Oslavany, doporučuji Vám knihu p. Jana Kyseláka Elektrárna Oslavany.

Sestavil M. Růža září 2019

Hledat

Free Joomla templates by L.THEME